Analiza najveće poslovne transakcije od prodaje HT-a: Ledo plaćen kao 2 Pelješka mosta!

Analiza najveće poslovne transakcije od prodaje HT-a: Ledo plaćen kao 2 Pelješka mosta!

Najveća poslovna transakcija u Hrvatskoj još od javnih ponuda dionica Ine i Hrvatskog telekoma je dovršena. Fortenova grupa u ponedjeljak je izvijestila da je s britanskom kompanijom Nomad Foods sklopila ugovor o prodaji svoje divizije smrznute prehrane koja obuhvaća hrvatski Ledo, srpski Frikom i bosanskohercegovački Ledo Čitluk.

Nomad će za preuzimanje tih tvrtki Fortenovi platiti 615 milijuna eura, što je vrijednost otprilike dva Pelješka mosta. To je i znatno vrednija transakcija od 505 milijuna eura teške prodaje Adrisova duhanskog biznisa BAT-u 2015. Očekuje se da će se transakcija završiti do kraja rujna. Iz više razloga ovaj ugovor predstavlja najvažniju takvu transakciju koja će ove godine biti sklopljena u Hrvatskoj.

Visoka valuacija

Kao prvo, evidentno je da se radi o iznimno visokoj cijeni. Iako se u neslužbenim razgovorima s predstavnicima Fortenove na početku procesa prodaje Leda i povezanih društava moglo čuti da se nadaju cijeni iznad 600 milijuna eura, u većini medija i domaćoj poslovnoj zajednici istodobno su se mogla čuti i razmišljanja da su ta očekivanje nerealna te da je realna vrijednost Leda maksimalno između 450 i 500 milijuna eura.


image

Ledo tvornica sladoleda u Čavićevoj ulici

Dragan Matic/Cropix

Ipak, kako je tada izvijestio Jutarnji list, uz operativnu dobit divizije smrznute hrane između 55 i 60 milijuna eura te primjenu multiplikatora kakvi su primijenjeni u nekim drugim transakcijama tvrtki koje se bave proizvodnjom sladoleda u široj regiji, cijena od 600 milijuna ipak se činila mogućom. Takva prognoza, na koncu, ne samo da se pokazala ispravnom nego je i nadmašena. Kako podaci o poslovanju Fortenove u 2020. nisu javno dostupni, ne zna se ni koliko su iznosili prihodi od prodaje sladoleda i smrznute hrane. Ipak, pretpostavi li se da su ti prihodi zbog slabe turističke sezone bili malo manji nego lani, otkupna cijena od 615 milijuna eura značila bi da je možda novi vlasnik platio cijenu jednaku 13-godišnjoj operativnoj dobiti, što je iznimno visoka valuacija.

Spremnost Nomad Foodsa da plati takvu cijenu vjerojatno se može i objasniti samim profilom te tvrtke. Radi se najvećem europskom i trećem najvećem svjetskom proizvođaču smrznute hrane, koji je inače nastao preuzimanjem divizije smrznute hrane nizozemskog diva Unilevera. Nomad je posljednjih godina kupnjom manjih igrača strelovito rastao, ali danas u svojem portfelju proizvoda nema sladoleda. Utoliko kupnja Leda i s njim povezanih tvrtki figurira kao ubijanje dvije muhe jednim udarcem.

S jedne strane, tvrtka će preuzeti dominantne tržišne pozicije u smrznutoj hrani i sladoledu na području država bivše Jugoslavije, a s druge će dobiti i kvalitetan brend (i proizvodne kapacitete) sladoleda koji sada može plasirati u svoje prodajne kanale. Menadžerski rečeno, radi se o prirodnoj sinergiji za koju su Britanci očito bili spremni platiti i značajnu premiju. Iako je za preuzimanje Leda bilo zainteresirano više domaćih i međunarodnih igrača – među kojima i Podravka te Atlantic Grupa u partnerstvu s Unileverom – izdašnosti Nomadove financijske ponude nitko nije mogao konkurirati.


image

Ledo tvornica sladoleda u Čavićevoj ulici

Dragan Matic/Cropix

Sinergija s Nomadovim postojećim biznisom važna je i iz perspektive budućnosti Leda s obzirom na to da sugerira kako barem u srednjem roku neće doći do gašenja ili izmještanja proizvodnje. Svoje zadovoljstvo činjenicom da se Ledo predaje u dobre ruke izrazio je i čelni čovjek Fortenove Fabris Peruško.

– Zaključenjem ove transakcije ispunit ćemo ključni preduvjet za optimizaciju kapitalne strukture, što će nam omogućiti da snažno investiramo u svoje biznise i potičemo njihov budući rast – istaknuo je Peruško.

Vratiti kredit

Ipak, razlog Peruškova zadovoljstva svakako je i to što je ovom prodajom napravljen još jedan važan korak u procesu restrukturiranja Fortenova grupe, koja je nedavno dovršila proces vlasničke integracije Mercatora (što ni u razdoblju Agrokora nije bilo učinjeno), a to je izvršeno “otkupom” njegova duga. Ta transakcija financirana je kratkoročnim kreditom koji će biti pokriven upravo novcem od prodaje Leda, a ostatak će se utrošiti na daljnje smanjenje duga i financijsku stabilizaciju. Bez Leda, ali s konsolidiranim prihodima Mercatora, Fortenova bi jesen trebala dočekati kao prihodovno bitno veća, malo profitabilnija i malo manje zadužena kompanija nego što je bila na početku godine.


image

Ledo tvornica sladoleda u Čavićevoj ulici

Dragan Matic/Cropix

Kao izazov menadžmentu i dalje ostaje golemi, 1,2 milijarde eura vrijedan kredit na koji se trenutno plaća kamata veća od 7 posto, no nema sumnje da je kompanija financijski prodisala. Može se očekivati da će se strategija sužavanja opsega poslovanja nastaviti, ali pritom nije nemoguće da se – kao u slučaju osječke mljekare Meggle – koncern na tržištu pojavi i u ulozi kupca.

Izvor
Autor: