Search
Close this search box.

Trgovina na malo i dalje u padu

maloprodaja

maloprodajaLidl skočio s osmog na treće mjesto najvećih maloprodajnih lanaca, dok Konzum i dalje zauzima vodeću poziciju, piše Banka za listopad.

U prvoj polovici 2013. zabilježen je pad realnog prometa u trgovini na malo od 1,7 posto, čime trgovina ulazi u šestu kriznu godinu. U razdoblju od 2008. do 2012. realni je promet u trgovini na malo imao silazni trend, s izuzetkom 2011. kada je ostvaren blagi rast prometa od 0,9 posto, ističe se u analizi Direkcije ekonomskih istraživanja RBA.

Smanjenje realnog prometa na međugodišnjoj razini iznosilo je 0,5 posto u 2008., 15,3 posto u 2009., 1,8 posto u 2010. i 4,2 posto u 2012. Unutar trgovine na malo neke segmente kao što su motorna vozila ili tekstil karakterizira veći pad, dok je najstabilniji segment prehrane. Smanjenje prodaje novih vozila na međugodišnjoj razini iznosilo je 55 posto u 2009., 14 posto u 2010. te 18 posto u 2012. Godina 2011. i ovdje je donijela blagi oporavak od 8 posto.

U 2013. prodaja je novih automobila u prvih šest mjeseci 29 posto manja nego u prvom polugodištu lani. Potrošnja je smanjena, a potrošači najčešće kupuju osnovne prehrambene namirnice što doprinosi rastu privatnih robnih marki. Tržišni je udio privatnih robnih marki porastao s 11,9 posto u 2008. na 18 posto u 2011. Udio prehrambenih proizvoda u ukupnoj potrošnji kućanstava u 2011. približno je ostao na razini iz 2006.

Zaoštravanja konkurencije

Smanjenje realnog prometa u trgovini na malo dovelo je i do zaoštravanja konkurencije na tržištu. U 2012. u odnosu na 2009. broj aktivnih pravnih osoba u trgovini smanjen je 4,2 posto, a broj obrtnika 17,2 posto.

Glavni su trendovi tako koncentracija, internalizacija i konsolidacija. Također, kako je rečeno na 4. regionalnoj konferenciji o maloprodaji FMCG, RETAIL & SCM ARENA u Beogradu, tržište obilježava i jačanje udjela diskontnih lanaca. Najznačajniji maloprodajni lanac u Hrvatskoj je Konzum s oko 30 posto tržišnog udjela, slijede ga Plodine, a Lidl je postao treći najveći lanac maloprodaje. Usporedbe radi, u 2008. je Lidl zauzimao osmo mjesto na ljestvici.

Podatak koji osobito zabrinjava je pad investicija. Realizirane bruto investicije u dugotrajnu imovinu u trgovini na malo niže su za 33,2% u 2011. u odnosu na 2008. godinu, dok su izravna strana ulaganja manja za čak 88,2 posto. 

Izvor/Autor:http://www.suvremena.hr/26073.aspxhttp://www.banka.hr/